Nejrychlejší Jawa všech dob

Nejrychlejší Jawa všech dob

1.4.2012

Redakce CRC

Prakticky během jednoho roku byl postaven prototyp závodního motocyklu pro třídu do 350ccm a už v roce 1967 byl poprvé vyzkoušen a na silničních závodech - Jawa 350 typ 673. Nejrychlejší Jawa všech dob.

Celkem byly postaveny tři závodní speciály poháněné dvoudobým čtyřválcovým motorem jehož dva a dva válce jsou uloženy vedle sebe a skloněné dopředu, se čtyžmi samostatnými klikovými hřídeli uloženými napříč, přičemž souosé klikové hřídele jsou spojeny drážkovou spojkou. Vždy dva a dva hřídele jsou suvně spojeny s hnacím ozubeným kolem a takto vzniklé páry klikových hřídelů leží v motoru nad sebou.

Po stranách motoru jsou uloženy dvojice pružně upevněný karburátorů. Motorová skřín je odlita z hořčíkové slitiny, stejně jako navzájem zaměnitelné válce a jejich hlavy.

Podobně jako u soutěžních motocyklů tak i v tomto případě je možná demontáž sedmistupnové převodovky odvozené od starších čtyřtaktních třistapadesátek, nebo klikových hřídelů přímo v rámu, který je konstruován s ohledem na tuto skutečnost. Mazání motoru zabezpečuje olejové čerpadlo a olejová nádrž umístěná pod sedlem, stejně jako u Jawy Oilmaster.

V roce 1968 jezdily ještě závodní Jawy se zapalováním vybaveným mechanickým přerušovačem, ale to nebylo příliš spolehlivé a tak v závodě Jawy v Považské Bystrici bylo vyvinuto tyristorové zapalování, které bylo pro vysokootáčkový motor daleko vhodnější. Na kolech byly použity bubnové brzdy odlévané z hořčíkové slitiny s dvěma páry náběžných čelistí a náporovým chlazením.

Kromě péče která byla věnována nejvýhodnějšímu rozložení hmotnosti byla patřičná pozornost věnována i snaze o pokud co nejlehčí stavbu a tak laminát posloužil kromě kapotáže také ke stavbě palivové nádrže na 28l paliva, obou blatníků, kostry sedla i nádrže na olej.

Po odstaranění prvních potíží s ojničními ložisky byl motocykl připraven pro sezonu 1968 a František Štastný s ním obsadil třetí místo na Velké ceně v Brně. Na Velké ceně v NSR v Hockenheimu už získal Bill Ivy za řidítky rychlé Jawy druhé místo za populárním Agostinim startujícím na MV Augustě, oba během svého souboje nadělili ostatním závodníkům celé kolo. Třetím za těmito dvěma byl František Štastný. Bohužel honba rychlostí stála Balla Ivyho život a pro rok 1969 byl angažován italský jezdec Silvio Grassetti, který skončil v celkovém hodnocení Mistrovství světa na stroji Jawa na druhém místě za Agostinim na MV Augustě a Jawa byla vyhodnocena jako nejrychlejší motocykl pro rok 1969.

Její výkon dosáhl k hodnotě 58kW (80koní) při 13000ot/min a 142 kg vážící stroj byl schopen dosáhnout rychlosti 265km/h

Jenže co jsou platné všechny úspěchy, když vývoj má sloužit výrobě a ta je zaměřena na dodávky do Sovětského svazu. Po dvou letech byl vývoj a nasazení motocyklu ukončen a stroje byly uskladněny.

Takže se Sovětským svazem - padla bída na zem :)

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Jak (ne)projít STK, díl 6.

Jak (ne)projít STK, díl 6.

Ostatní

28.9.2016

Autoklub.cz

0

V našem seriálu, kde se věnujeme jednotlivým celkům motocyklu z pohledu legislativy, která je pro ně předepsaná pro úspěšnou homologaci nebo pro úspěšné schválení při prohlídce na stanici technické kontroly, se dnes věnujeme zpětným zrcátkům.Zrcátko je docela malý díl motocyklu, který však má...

Více

Jak (ne)projít STK, díl 5.

Jak (ne)projít STK, díl 5.

Ostatní

12.8.2016

Autoklub.cz

0

Výfuky motorek. Věčné téma zejména pro majitele sportovních motocyklů i těch, kdo se věnují přestavbám. Ale zasahuje to všechny. Naháče, endura. Mnozí majitelé motorek chtějí mít jiný zvuk svého stroje, chtějí vyladit výkonové parametry, ušetřit hmotnost (původní těžký výfuk chtějí nahradit...

Více

HOWL SEAT premiera Praha

HOWL SEAT premiera Praha

Ostatní

4.8.2016

www.kalup.com

0

Biarritz na Radlické. Motorkářská party roku právě proběhla.

Více

Návod, jak vyždímat z nabídky povinného ručení maximum

Návod, jak vyždímat z nabídky povinného ručení maximum

Ostatní

22.7.2016

PR

Povinné ručení je povinen uzavřít každý provozovatel vozidla. U této zákonné povinnosti platí, že se jedná o rozumnou ochranu před nečekanými výdaji ve formě úhrady škody způsobené někomu jinému. Navíc vás pojistka nemusí zruinovat, stačí si dobře vybrat pojišťovnu. Plusem je i to, že můžete...

Více

Jak (ne)projít STK, díl 4.

Jak (ne)projít STK, díl 4.

Ostatní

1.7.2016

Autoklub.cz

0

Doplnění k aktuálnímu stavu, jak by měla probíhat STK vašeho vozidla (auta i motocyklu), včetněinformace o homologaci kufrů na motocyklu.

Více

Bleskovky

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Bohemian Ton Up Ride 2016

27.4.2016

Bohemian Ton Up Ride 2016BTUR II. (3. – 4. 9. 2016)Letos nepojedeme jih a jihozápad v okolí Prahy, ale trošku dál a na sever – Kokořínsko, Máchův Kraj, Českolipsko… Posouváme termín o týden dopředu, na...

Více

Motoemotion Fest 2016

24.4.2016

Motoemotion Fest 2016Emoce * Kreativita * Umění * Harmonie * PřátelstvíPět slov, která vystihují Motoemotion. Jejich podstatu si přejeme potkat a zároveň ji nabídnout všem, kteří přijedou první červnový...

Více

Bohemian Ton-Up Ride 2015

22.7.2015

Bohemian Ton-Up Ride 2015Pozvánka od kolegů z Prahy...

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci