Café Racer...co to vlastně znamená?
Technicky jednoduchý, vzhledově čistý a přímo zářící silou a rychlostí. Reprezentuje svým stylem nejlepší tradici výroby sportovních motocyklů v Evropě. A mezi sériovými stroji vypadá jako vlaštovka mezi vrabčáky.
Café racer, co tenhle termín vlastně znamená? K napsání tohoto článku mne přivedly takovéhle dotazy, a to často od lidí, kteří motocykl opravdu nevidí poprvé. Jak to, že všichni znají choppery ze vzdálené zámořské krajiny a jejich téměř domácí evropský protipól jen málokdo?
Takže, café racer je nejen druhem motocyklu, ale také typem jezdce. Oba termíny mají své kořeny v šedesátých letech v prvotních anglických motorkářských partičkách jako Rockers nebo Ton Up Clubu. Přesto, že se podobní mladíci v kožených bundách vyskytovali také v Itálii a Německu, je anglická škola tou nejklasičtější. Také proto, že svislé jedno- a dvouválce z ostrovů se na stavbu kafáče výborně hodí. Rockers byli rebelskou subkulturou a oblíbili si upravené biky pro přesuny mezi kavárnami u nově postavených britských dálnic. Mnoho z nich toužilo pokořit hranici 100 mph (160 km/h) jednoduše nazývanou The Ton, což se hodilo pro record races z kavárny k domluvenému bodu a zpátky. Musíte ale dojet dříve, než dozní oblíbený song z jukeboxu. Jejich otisk je v rockabilly stylu jasně patrný dodnes.
Dodnes také vydrželo označení café racer pro stroje, na kterých jezdili. Může jít o upravený starý Norton nebo i moderní motor vtěsnaný do odpovídajícího trubkového rámu, rozhoduje styl. Nemusí už přímo navazovat na Rockers, ale je určitě dobový. Otrhané jeans, krátká kožená bunda s nášivkou, vysoké boty a na hlavě otevřená helma, nejlépe značky Davida. Oblečení, jako byste si vyjeli do kavárny, ne na dobití Marsu.
Pokud jde o café racer jako motorku, je podomácku upravená na rychlost a co nejlepší ovládání, spíše než na pohodlí. Vzorem jsou speciální stroje ze závodních tratí, čili jednoduchá a přehledná technika, už ale schopná poskytovat silné zážitky a vysokou rychlost. Kapotované café racery se vyskytují minimálně, často je tu ale kulatá polokapota či štítek. Celkově se stavbou přibližují dobovým strojům z Grand Prix, pro sportovně nataženou pozici těla jsou vybaveny dlouhou nádrží, ideálně z leštěného hliníku, a maličkým dozadu vysunutým sedlem, za nímž následuje aerodynamický bobek. Sólosedlo je víceméně povinnost. Jednoduchá nízká řídítka zlepší kontrolu nad rychlým motocyklem, skloněný řidič není tak vystaven náporu větru a může jet rychleji. Setkáme se se dvěma variantami řídítek, dvoudílnými clip-on šroubovanými na vidlice nebo clubman ve tvaru písmene M, která se uchytí do standardních držáků, ale jsou umístěna nízko a vpředu. Z toho vyplývající ergonomie často také vyžaduje posunutí stupaček směrem vzad. Nejzadnější částí stroje by mělo být kolo, přečnívající blatníky jsou věci na škodu. Café racer je syrový a hrubý vysvlečený stroj, s motorem vyladěným na maximální výkon. Lehký, štíhlý, dobře ovladatelný motocykl, který jeho majitel postavil dle svého vkusu a technických dovedností. Stejně jako chopper tak trochu odráží osobnost majitele. Nejlepším příkladem takových mašin z minulosti jsou doma vyráběné kombinace rámů Norton Featherbed s motory Triumph Bonneville nazývané Triton. Používaly nejdostupnější a zároveň nejsportovnější motor a nejlépe ovladatelný podvozek té doby. Kdo neměl dostatek financí spokojil se s Tribsa – motorem Triumph v rámu BSA. Dnes se možnosti otevírají a kombinace motorů, rámů a doplňků jsou téměř neomezeny.
Jak cítíte, je země původu u kafáče zásadní. Velká Británie je ideálem, který je ale často nedosažitelný. Klasické Laverdy, Dukatky či Guzziny mají také silné kouzlo, nicméně pěkný motocykl se dá vydobít i z japonského sériáče. Pěkným základem je třeba Yamaha XS, SR či Kawasaki W 650. Ideálně stroj pochází z padesátých či šedesátých let minulého století, ale jsou tu i krásné nové stroje, třeba z osmdesátých let, které ale už většinou vyžadují více práce a hodí se spíše ke streetfighter stylu. Mohou mít i motor o čtyřech válcích, ale žádné zvednuté zádě tu nehledejme. Nízká a dlouhá silueta patří ke café raceru. Jejich styl se nicméně, jako vše ostatní vyvíjí. V sedmdesátých letech vyhnali Japonci motocykly anglické produkce ze závodů GP i z trhů a vzhled skutečných závoďáků se změnil. Podlouhlé ručně vyráběné nádrže z hliníkového plechu byly nahrazeny hranatými laminátovými nádržemi. Stále častěji se tak základem pro café racer stávaly tří- až čtyřválcové agregáty. V roce 1978 se této módy všimlo mnoho výrobců a začali vyrábět takové stroje sériově. Samozřejmě to nikdy nemůže být takové jako ručně vyrobený motocykl, ale vzniklo mnoho krásných strojů: známý Harley-Davidson XLCR, mytická Ducati Super Sport, Kawasaki Z1R a Suzuki GS 1000S. Přitom se ale sériová produkce, ostatně jako vždy, odchyluje od stylu. Výrobní a homologační nároky jsou prostě jiné než v soukromé garáži a styl se kvůli kompromisům udržuje hůř. Zatímco první café racer úpravy spočívají v téměř kompletní rekonstrukci motocyklu do žádané podoby a to včetně motoru, jezdci sedmdesátých let se spokojují s výměnou řídítek za nízké clubman a doplněním malé okrouhlé kapotáže kolem reflektoru. Mnoho evropských továren jako např. Aspes, Benelli, Bultaco a Derbi vyrábělo tovární café varianty běžných motocyklů právě tímhle způspobem, bez jakýchkoliv dalších modifikací v zájmu výkonu a rychlosti. Jakmile se začal styl takhle rozmělňovat, netrvalo dlouho a ztratil na popularitě. Samotné stylistické cvičení, které nesleduje žádnou funkci, brzy vyčpí, motocykly se tak stávaly pouze nepohodlnějšími, a to bez toho, aby přinesly nějaký jiný bonus. Krátce poté byla většina sportovních strojů sériově vybavena integrovanými kapotážemi a potřeba nebo touha přidávat aftermarketové café kapotky zmizela.
Scéna okolo café racerů má mnoho společných rysů s poválečnou vlnou chopperů a bobberů v USA, přičemž obě mají kořeny právě u válečných veteránů. Ti po návratu z války obtížně hledali nějaké nové zařazení ve společnosti a vyrovnávali se s hrůzami, které zažili. Společenské problémy s tím spojené vedly k vytvoření prvních klubů. Jezdci odmítli velké, cestovně orientované motorky a začali z nich odstrojovat veškeré nepotřebné části. A zatímco američtí GIs vzali vojenská WLA a ořezali z nich zbytečnosti (od: to chopp off – chopper) aby zlepšili výkony stroje, evropští veteráni se vydali podobným směrem s vlastními motocykly. Rozdíly v silniční síti v USA a Evropě se pak zasloužily o rozdíl ve výsledku. Amíci preferují těžší a nízké stroje vhodné pro dlouhé rovinky, zatímco hoši z Evropy jezdí na vyšších a hbitějších motorkách hodících se na silničky sledující záhyby terénu.
To je café racer, motocykl už ze své podstaty individualistický, až starožitně jednoduchý, přesto rychlý a pěkně ovladatelný. Překonává sériové motocykly ne provedením, protože sériová výroba bude většinou kvalitnější, ale srdcem. Stejně jako jedinečná socha překonává sádrové trpaslíky.
Zdroj: motocykl-online.cz
Související články
Jak (ne)projít STK, díl 6.
V našem seriálu, kde se věnujeme jednotlivým celkům motocyklu z pohledu legislativy, která je pro ně předepsaná pro úspěšnou homologaci nebo pro úspěšné schválení při prohlídce na stanici technické kontroly, se dnes věnujeme zpětným zrcátkům.Zrcátko je docela malý díl motocyklu, který však má...
Jak (ne)projít STK, díl 5.
Výfuky motorek. Věčné téma zejména pro majitele sportovních motocyklů i těch, kdo se věnují přestavbám. Ale zasahuje to všechny. Naháče, endura. Mnozí majitelé motorek chtějí mít jiný zvuk svého stroje, chtějí vyladit výkonové parametry, ušetřit hmotnost (původní těžký výfuk chtějí nahradit...
Návod, jak vyždímat z nabídky povinného ručení maximum
Povinné ručení je povinen uzavřít každý provozovatel vozidla. U této zákonné povinnosti platí, že se jedná o rozumnou ochranu před nečekanými výdaji ve formě úhrady škody způsobené někomu jinému. Navíc vás pojistka nemusí zruinovat, stačí si dobře vybrat pojišťovnu. Plusem je i to, že můžete...
Jak (ne)projít STK, díl 4.
Doplnění k aktuálnímu stavu, jak by měla probíhat STK vašeho vozidla (auta i motocyklu), včetněinformace o homologaci kufrů na motocyklu.
Bleskovky
All Ride Moto Show IV
17.10.2019
DGR 2018 - Prague, Czech Republic
14.8.2018
Motoemotion Festival 2018
7.5.2018
Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show
20.10.2016
Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016
31.8.2016
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi