Jawa 500 OHC

Jawa 500 OHC

5.3.2012

Curdaracer

Tento rok uplyne již 60 let od chvíle, kdy poprvé sjel tento motocykl z výrobní linky. Dnes je dle mého názoru značně předražený, ale přesto je snem mnohých z nás. Dobový leták o něm hovoří takto: MOTOCYKL NEJVYŠŠÍ KVALITY URČENÝ POUZE PRO NÁROČNÉ SPORTOVCE...

Můj osobní příběh s tímto motocyklem se začal psát v roce 1996, když jsem se stal jejím hrdým majitelem. Teda nevím jestli by se o ní tenkrát dalo mluvit jako o motocyklu. Stroj byl napatlán silnou vrstvou černé barvy, částečně ohořelý, spousta věcí odmontovaných, motor rozebraný a v karteru díra. Tenkrát jsem jí opravoval 3 roky. Tři roky shánění, ježdění a přemlouvání....Tři roky, kdy se mi snad každou noc zdálo, jak se na ní projíždím krajinou....Byla to pro mě velká škola dát takovej stroj do cajku. Už jenom proto, že jsem truhlář, a krom několika dvoutaktních jaw sem neměl mnoho zkušeností a s takovým motocyklem už vůbec ne.
Nikdy mě, ale ani nenapadlo, že bych si dal třeba motor nebo lak k někomu dělat. A tak jsem se učil lakovat, tahal elektriku a motor jsem měl během první sezony rozebranej snad třikrát než sem na to přišel...Zato si dodnes pamatuju každou součástku, co v tom motoru je a kam patří. Od té doby mě prošlo rukama několik půllitrů. A ten zatím poslední ode mě odjede po téměř 8leté renovaci letos na jaře.
Toho svého jsem nakonec prodal po 12letech soužití, abych si mohl pořídit vysněného Nortona.
Ale dost řečí,a teď ke stroji samotnému.
Na začátku 50.let vznikl v Jawě prototyp motocyklu s rozvodem OHC, hnaného válečkovým řetízkem mezi válci. Nakonec se do výroby v tomto provedení nedostal z důvodu tepelné deformace nekvalitních řetězů. A tak bylo rozhodnuto, že pohon vačky bude obstarávat královská hřídel. V tomto provedení se dostal do sériové výroby tak, jak ho známe.
Vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec 488ccm, který měl největší výkon 20,6kW při 5500 ot/min., kompresi 7:1 a pohon vačky již zmiňovanou královskou hřídelí. Maximální rychlost se měla pohybovat kolem 145km/hod, přičemž průměrná spotřeba byla mezi 4-5l/100km.
Podvozek vycházel z řady pérák. Jednoduchý rám, vpředu odpružený teleskopickou vidlicí. Rám byl dost poddimenzovaný a motocykl neměl zrovna dobré jízdní vlastnosti. V porovnání se stejně starým Nortonem....no vlastně to ani nejde porovnávat.
Během let se motocykl dočkal několika změn. Např. se začaly montovat nové centrální bubny s jednoklíčovou brzdou. Stroj dostal i dvousedlo, ale hlavně bylo nahrazeno šnekové soukolí pohánějící vačku za soukolí kuželové.
Ať už se tedy na JAWU 500 OHC koukáme jakkoliv, pravdou je, že jízda a zvuk motoru je nezapomenutelný zažitek a že je to opravdová československá legenda.

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kawasaki GT550 Café Racer

Kawasaki GT550 Café Racer

Stavby a přestavby

6.10.2016

Redakce CRC

0

Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...

Více

Honda CX500 Parallel Garage

Honda CX500 Parallel Garage

Stavby a přestavby

26.5.2016

René Müller

3

Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...

Více

Triumph Bonneville 900

Triumph Bonneville 900

Stavby a přestavby

19.2.2015

Brzda37

1

Triumph Bonneville 900 - stavba od DS Sport Martin Kopal.

Více

Kafíčko pro každého: Royal Enfield Continental GT

Kafíčko pro každého: Royal Enfield Continental GT

Stavby a přestavby

15.12.2014

Redakce CRC

0

Podobných projektů je v našich končinách jako šafránu. Vzít už tak celkem přitažlivou sériovku, vymazlit ji a stejnou možnost dát komukoliv, kdo bude podobnou úpravu chtít – počin, který si žádá pozornost…

Více

Norton oznámil nový model Dominator SS

Norton oznámil nový model Dominator SS

Stavby a přestavby

12.12.2014

Redakce CRC

0

Někteří z vás možná zaregistrovali projekt Domiracer, který britská značka vyvinula zhruba rok a půl zpátky. Jednalo se o traťovou motorku s nádechem café raceru, která byla víc než co jiného hlavně prezentací toho, že je Norton stále při síle.

Více

Bleskovky

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Bohemian Ton Up Ride 2016

27.4.2016

Bohemian Ton Up Ride 2016BTUR II. (3. – 4. 9. 2016)Letos nepojedeme jih a jihozápad v okolí Prahy, ale trošku dál a na sever – Kokořínsko, Máchův Kraj, Českolipsko… Posouváme termín o týden dopředu, na...

Více

Motoemotion Fest 2016

24.4.2016

Motoemotion Fest 2016Emoce * Kreativita * Umění * Harmonie * PřátelstvíPět slov, která vystihují Motoemotion. Jejich podstatu si přejeme potkat a zároveň ji nabídnout všem, kteří přijedou první červnový...

Více

Bohemian Ton-Up Ride 2015

22.7.2015

Bohemian Ton-Up Ride 2015Pozvánka od kolegů z Prahy...

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

23.9.2017 - 24.9.2017

CRC sraz Charvátce u Loun

Přidat novou akci