1967-’68 Yamaha RA31

1967-’68 Yamaha RA31

12.3.2012

Ivan (cafe racer)

Dvoutaktní čtyřválcová stopětadvacítka RA31 od Yamahy byla menší verze jejich V4 dvěstěpadesátky, která byla odpovědí na čtyřtaktní pětiválec od Hondy. Dvoutakty jsou obvykle jednodušší na údržbu než čtyřtakty, ale neni tomu tak vždy. Jenom nastavit předstih tady zabralo dvě hodiny.

Ferry Bouwer, který pracovaval na čtyřválcových stopětadvacítkách a dvěstěpadesátkách Phila Reeda vzpomíná na časy nadšení a vyčerpání. Říká “vůbec jsem neznal význam slova spánek. Pracovat do tří, čtyř hodin ráno bylo obvyklé a běžně bylo vidět i mechaniky kteří pracovali nonstop celou noc, ale tenkrát mi bylo 19let a ta práce pro mě byla splnění snu”.
Vidlicový čtyřválec se dvěma klikovými hřídeli s vrtáním a zdvihem 35mm/32,4mm bylo dílo génia, ale velice složité. ”Ten motor byl velmi kompaktní, takže tam bylo mnoho věcí na které bylo třeba dávat pozor, například pístní kroužky, které byly jenom 0,6mm silné” říká Brouwer.
Byly tam dva klikové hřídele, jedna pro spodní válce a druhá pro horní válce. Každá kliková hřídel hnala soustavu ozubených kol  které poháněly magneta, takže bylo docela dost práce nastavit vůle v těchto převodech. Nastavení předstihu byla hrozná práce, protože každé magneto mělo poloviční otáčky motoru a dvě vačky, které ovládaly kladívka. První a čtvrtý válec pálily společně a druhý a třetí válec taky společně, ale kladivka pro první válec byly v horním magnetu a pro čtvrtý válec zase ve spodním magnetu, takže tam byly rozdílné vůle v převodech které hnaly magneta. A vačky se hodně ojížděly a ne všechny stejnoměrně, takže jeden přerušovač měl odtrh 0,35mm ale druhý třeba 0,40mm což mělo vliv na rozdílný předstih u jednotlivých válcu. Fibrové palce na kladívkách se ojížděly také každý jinak. Seřídit předstih na všech čtyřech válcích co nejpřesněji jak jen to bylo možné zabralo bez problému dvě hodiny. U tohoto motoru byla velka spotřeba pístů a klikových hřídelí, ale Yamaha se snažila co nejvíc zjednodušit údržbu a opravy. Bylo možné vyměnit klikové hřídele aniž by se musel motor vymontovat z rámu, což bylo zásadní. Stačilo sundat válce, odmontovat skříně rotačních šoupátek a horní díl klikové skříně a bylo možné vyjmout klikovou hřídel.
“Častokrát jsme před závodem montovali nové písty, Yamaha byla tenkrát velmi pokroková, písty byly potaženy zelenym silikonem. Zahřáli jsme motor, nechali vychladnout, znovu zahřáli a nechali vychladnout a sundali jsme válce. Na pístech pak bylo možno vidět zrcátka, kde se silikon ojel. Tyto místa jsme zabrousili aby jsme zabránili případnému zadření. Tak jsme je připravovali na závod”.
“Rotační šoupátka byly oválné a namontovat je bylo možné jenom jedním způsobem, takže je nešlo nastavit špatně, naproti tomu rotační šoupátka u Suzuki měly 6 drážek, takže bylo možné je posunout o 60 stupňů.”

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kawasaki GT550 Café Racer

Kawasaki GT550 Café Racer

Stavby a přestavby

6.10.2016

Redakce CRC

0

Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...

Více

Honda CX500 Parallel Garage

Honda CX500 Parallel Garage

Stavby a přestavby

26.5.2016

René Müller

3

Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...

Více

Triumph Bonneville 900

Triumph Bonneville 900

Stavby a přestavby

19.2.2015

Brzda37

1

Triumph Bonneville 900 - stavba od DS Sport Martin Kopal.

Více

Kafíčko pro každého: Royal Enfield Continental GT

Kafíčko pro každého: Royal Enfield Continental GT

Stavby a přestavby

15.12.2014

Redakce CRC

0

Podobných projektů je v našich končinách jako šafránu. Vzít už tak celkem přitažlivou sériovku, vymazlit ji a stejnou možnost dát komukoliv, kdo bude podobnou úpravu chtít – počin, který si žádá pozornost…

Více

Norton oznámil nový model Dominator SS

Norton oznámil nový model Dominator SS

Stavby a přestavby

12.12.2014

Redakce CRC

0

Někteří z vás možná zaregistrovali projekt Domiracer, který britská značka vyvinula zhruba rok a půl zpátky. Jednalo se o traťovou motorku s nádechem café raceru, která byla víc než co jiného hlavně prezentací toho, že je Norton stále při síle.

Více

Bleskovky

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Bohemian Ton Up Ride 2016

27.4.2016

Bohemian Ton Up Ride 2016BTUR II. (3. – 4. 9. 2016)Letos nepojedeme jih a jihozápad v okolí Prahy, ale trošku dál a na sever – Kokořínsko, Máchův Kraj, Českolipsko… Posouváme termín o týden dopředu, na...

Více

Motoemotion Fest 2016

24.4.2016

Motoemotion Fest 2016Emoce * Kreativita * Umění * Harmonie * PřátelstvíPět slov, která vystihují Motoemotion. Jejich podstatu si přejeme potkat a zároveň ji nabídnout všem, kteří přijedou první červnový...

Více

Bohemian Ton-Up Ride 2015

22.7.2015

Bohemian Ton-Up Ride 2015Pozvánka od kolegů z Prahy...

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci