Plischke SGS 500 Cafe Racer

Plischke SGS 500 Cafe Racer

20.4.2012

mopako

SUZUKI GS500E-čtyřválec, tento typ motorky mám jako oblíbený, při tom spousta lidí i motorkářů/motocyklistů ani neví že existuje. Každému kdo slyší GS500E se vybaví startovní model od Suzuki, který je svojí masovostí asi i opovrhován, jenom někteří vědí že toto jméno už nesl v letech 1978-80 motocykl který byl součástí přelomové řady prvních čtyřtaktních čtyřválců z Hamamatsu. Řada GS od Suzuki je legendární svojí GS 1000, současně se kterou byly vyvinuty i všechny ostatní kubatury po kterých trh prahnul.

Pětistovka bývá často zaměňována za pětsetpadesátku, kterých je velké množství prodaných a do dnes provozovaných kusů, kdežto pětistovek je jak šafránu. Já jsem si tuto motorku vybral pro nádherný motor který se dá srovnat snad jen s motorem z Kawasaki Z1, oblé tvary válců a mističky kryjící vačkové hřídele doplňuje nenapodobitelný zvuk výfuků 4-2-2. Kdo se na tomto stroji jednou sveze tlemí se při jízdě jak ...(to nejde napsat) a je zapomenuto že motorka špatně brzdí, je těžkopádná a prostě rok výroby minulého tisíciletí, kde třetí číslo je 7 je znát. I mě se to stalo-zamiloval sem se do ní. Motor je dvouventil, SOHC, 6 rychlostí, klasické karburátory a kickstarter. Proto když padla volba na stavbu Cafe Racera nebylo jiné volby než na tento typ, i když sem věděl že to není to pravé ořechové, přece to nemá dva stojaté válce a není to Anglie-jenže mě to nevadilo.
A jako dobový nadšenec který nemá rád přetechnizované stroje dnešní doby co jsou plné drátů, hadiček, digitálních budíků, mapovacích zapalování a jezdících na válcích jak z náklaďáku, sem si řekl že si postavím motorku dle svého gusta, jako kdysi když si jí koupil maník v sedumdesátémdevátém.
Rozhodně jsem chtěl dobovost-jak technickou tak vizuální.
Motorku jsem stavěl z dílů které mi zbyly po koupi dalších motorek ke kterým jsem vždy dostal něco navíc, jednou rám podruhé motor, však to znáte.
Kola rozhodně drátěná, zadní ze setřičky GS750 a přední je z ráfku co při návštěvě kovošrotu po úklidu dílny neunikl mému bystrému oku v hromadě dalších nepotřebností. Střed je vytvořen vypitváním středu z předního kola CX500 a následném dotvoření věnců na uchycení drátů-tím pádem se z Hondího Comstaru stalo drátěné kolo které je uchycené v přední vidlici z CB 900 Bol d´ Or na kterou padla volba kvůli výborným dobovým dvoupístkům. Pro uchycení této vidlice do stávajícího rámu musely být převařeny ložiskové misky na větší ložiska krku.
Zadní kyvka GS75X a tlumiče Koni plně seřiditelné, ve své době špička. Zadní brzda přetvořena na spodní uchycení kvůli centralizaci hmoty na kterou jsem při stavbě taky trochu myslel, ta zadní brzda tam málem nebyla, na popud jednoho maniaka který pořád drmolil něco o zbytečných neodpružených hmotách jsem byl dost nalomen jí tam vůbec nedat-přece jenom váha je váha a o tu tady přece jde, ale neodolal jsem tomu krásnému dominantnímu celku na zadním kole a zůstala kde je. Za což jsem dnes rád.
Výfuk byl použit z Katany a je úplně otevřenej, samozřejmě prošel důkladnou odtučňovací kůrou. Odtučňovací kůrou se dá nazvat i fakt že v motorce je vyvrtáno 500 děr(je to pětistovka tak 500), které jsou v kotoučích, trubkách, páčkách, motoru, stojanu a kdoví kde ještě. Když je řeč o motoru tak v něm je vyrobeno prosklení bočního spojkového krytu a zapalování aby při běžícím motoru bylo vidět tu usilovnou činnost která se v něm děje. Celkový vzhled nádrže a bobku sem pořád nemohl rozhodnout jak a čeho se držet, několikrát sem už měl předlohu, ale vždy sem zase zapochyboval že nechci přece kopírovat. Nakonec to dopadlo tak že sem vzal nádrž z soft choppera  a začal do ní řezat že to nějak dopadne a nebo jí maximálně vyhodím. Byla široká jak Amazonka - a placatá, rozřízl jsem jí podélně, zůžil, svařil, potom ještě jednou ale trochu jinak, dál bylo nutné prodlužovat dozadu, vytvořit boční prolisy na kolena. Ještě pořád to nebylo ono, takže ještě prodloužit a zvýšit vzadu, protáhnout dolů o nějaké centimetry a nakonec vevařit víko z Boldora. Neuvěřitelný jak je nádrž v horní partii slabá, plech tam má snad jen 0,4mm. Nádrž už se mi docela líbila , ale zase vepředu byla jak bandaska. Takže prohlubně na řidítka a potom to teprve na tu bídu bylo ono. Jenomže když sem měl nádrž hotovou na hrubo z plechu a podíval jsem se na ní tak mě jímala hrůza co s utěsněním-je na ní 5m sváru, nakonec vylito Epolexem.
Zadní bobek – polystyrenové kopyto, sádrová forma, laminace jednoho kusu. Řídítka Domino-snad z Guzzi, přepínače, budík, vše ze šmelcu na vyhození-odbroušené zbytečnosti a kudrlinky a doleštěno.Přední blatník JAWA, ale nevím jaká, samozřejmě taky prošel dietou.
Na motorce je namontována jedna speciální věc, a to je vlastně TEMPOMAT-ruční plyn, jakási objímka která při uzamknutí palcem pravé ruky aretuje plynovou rukojeť v dané poloze, výborná věc při potřebě si uvolnit ruku neustále svírající plyn. Tuto vychytávku jsem získal na vraku motocyklu ze zámoří kde to na jejich Routách bez tohoto snad ani nejde.
Co ještě zbývá? Blinkry a kontrolky jsou LED technologie pro úsporu el.energie, byla použita malá AGM baterie 8Ah, která kvůli již zmíněné centralizaci hmoty leží pod kyvkou za motorem. Japonec v této zlaté době montoval seriově ukazatel zařazené rychlosti který je zde stále.
Pro zdůraznění dobovosti zlatá kombinovaná s černou a opět zlatá linka, vše je děláno ručne, některé díly leštěné(ale né moc, jen do určité míry), něco je otryskané balotinou a zalakované(tyto komponenty vypadají opravdu „drsně“), zadní světlo je součástí rámu.
Vše je poctivé železo a hliník, kromě LED a alarmu, který je zároveň startovacím zařízením-klíček ani tlačítko startéru není, je vše postaveno z dílů dostupných v době kdy tento motocykl sjel z výrobního pásu a díky tomu že jsem vše dělal vlastně sám doma v dílně na koleni je tato stavba vlastně sociál stavbou, protože pořizovací cena je jen za materiály a díly, tedy vceku nízká při porovnání s bazarovými nabídkami strojů tohoto stylu. Práce které je tolik že po hrubém spočítání vychází na 400-450 hodin je čas věnovaný koníčku.
Nakonec přišlo ladění karburátorů-vystružování trysek na míru, úprava levných filtrů Emgo, hlava je lehce vyfrézovaná ruční frézkou ve výfukových i sacích kanálech, celkově začištěna a slícována s hrdly. Přibylo několik koníků které když se spojí s hmotnosti 177kg suché váhy kterou ukázalo vážení, dokáží rozhýbat stroj i s mojí maličkostí celkem svižně oproti serii, a to nejsem žádný drobeček. Chtěl jsem drsnou dobovou motorku která chytí za srdce a doufám že se mi to povedlo.
Co říci na závěr..., nasednout, nastartovat, filtry začínají hladově nasávat okolní atmosféru, jemně zařadit jedničku, z motoru se line příjemné burácení.....a jde se na to!!!


Více na www.mopako.estranky.cz

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kawasaki GT550 Café Racer

Kawasaki GT550 Café Racer

Stavby a přestavby

6.10.2016

Redakce CRC

0

Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...

Více

Honda CX500 Parallel Garage

Honda CX500 Parallel Garage

Stavby a přestavby

26.5.2016

René Müller

3

Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...

Více

Triumph Bonneville 900

Triumph Bonneville 900

Stavby a přestavby

19.2.2015

Brzda37

1

Triumph Bonneville 900 - stavba od DS Sport Martin Kopal.

Více

Kafíčko pro každého: Royal Enfield Continental GT

Kafíčko pro každého: Royal Enfield Continental GT

Stavby a přestavby

15.12.2014

Redakce CRC

0

Podobných projektů je v našich končinách jako šafránu. Vzít už tak celkem přitažlivou sériovku, vymazlit ji a stejnou možnost dát komukoliv, kdo bude podobnou úpravu chtít – počin, který si žádá pozornost…

Více

Norton oznámil nový model Dominator SS

Norton oznámil nový model Dominator SS

Stavby a přestavby

12.12.2014

Redakce CRC

0

Někteří z vás možná zaregistrovali projekt Domiracer, který britská značka vyvinula zhruba rok a půl zpátky. Jednalo se o traťovou motorku s nádechem café raceru, která byla víc než co jiného hlavně prezentací toho, že je Norton stále při síle.

Více

Bleskovky

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Bohemian Ton Up Ride 2016

27.4.2016

Bohemian Ton Up Ride 2016BTUR II. (3. – 4. 9. 2016)Letos nepojedeme jih a jihozápad v okolí Prahy, ale trošku dál a na sever – Kokořínsko, Máchův Kraj, Českolipsko… Posouváme termín o týden dopředu, na...

Více

Motoemotion Fest 2016

24.4.2016

Motoemotion Fest 2016Emoce * Kreativita * Umění * Harmonie * PřátelstvíPět slov, která vystihují Motoemotion. Jejich podstatu si přejeme potkat a zároveň ji nabídnout všem, kteří přijedou první červnový...

Více

Bohemian Ton-Up Ride 2015

22.7.2015

Bohemian Ton-Up Ride 2015Pozvánka od kolegů z Prahy...

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci