Aprilia Rotax 350 by ZAPLATA

Aprilia Rotax 350 by ZAPLATA

21.8.2011

SIMB

Psal se rok 2005 a o café-racingu se v čechách vědělo velmi málo. Ještě méně se o něm psalo. Začátek tohoto teď již fenoménu v Černém Dole se datuje právě k tomutu roku. Jenže tenkrát jsme to ještě nevěděli...

Navšívil jsem tehdy přítele pana Matičku v Týništi nad Orlicí a u kafe jsme plkali o motorkách a všem okolo. "Tak už na to nemám nervy, jak se v tom rejpu, ujedu 5km a zase týden práce, ta mrcha půjde z domu," povídá dost naštvaně pan Matička. Řeč byla o jeho projektu "supermono" Aprilia Futura 125, ve které občas bilo, občas nebilo srdce z hondy XL600.
Nějak se ta myšlenka ve mě uhnízdila a když jsem jí pak vylíčil kolegovi Záplatovi, bylo rozhodnuto, že jí koupí a zkusí zprovoznit na vyjížďky "kolem rohu". Za pár dní přistála doma za velice slučný peníz, ale... Co vypadalo zvenku jako krásná motorka (komplet kapoty, výfuk pod sedlem atd.) se začalo měnit v noční můru. Při podrobnější prohlídce jsme objevili místo originálního zapalování rozdělovač ze škodovky, většina závitů strhaných, hrůza a děš... Následoval dost nezajímavý rok zkoušek a vyjížděk, které většinou končily v půli cesty naložením do dodávky. A bylo to tu zase: "Já na to nemám nervy, půjde z domu!"
Zabránila tomu naáhoda. Kolega Záplata ji z nedostatku jiné práce komplet odstrojil a vyndal motor, který prostě nemohl fungovat a volá mě: "Hele přijď se na něco podívat, mám nápad." Tak stojíme v garáži, koukáme na to torzo a najednou vidíme detaily dříve přehlédnuté. Leštěný deltabox, chromovaná kyvka s krásným letmáčem, ital jak víno. A Záplata povídá: "Hrabal jsem se dne v inzerátech a v Brně někdo prodává motor Rotax 350, co myslíš?" "No, myslím, že je to blbost, nebudou sedět úchyty, nepůjde strčit do kyvky, řetěz má na druhé straně a dalších 1000 důvodů, zapomeň na to." A s jasným verediktem jsme se rozešli. Za pár dní telefon opět zvoní a na drátě Záplata: "Tak je doma pane, stav se mrknout." "Co, kdo, kde?" táži se zmateně. "No ten Rotax...ne vole!" "Aha, už letím." Za chvíli už stojíme nad tím 22 let starým skvostem a najednou oba víme, že to prostě nějak půjde, ten rakušák má svoje kouzlo. Lehouškej vzducháč, 4-ventil, vačka hnaná řemenem a měl by mít kolem 35 koní. Paráda. "Pojď, zkusíme ho tam zvednout a uvidíme." A nestačíme valit bulvy, ten rám snad vyrobili přímo na tenhle motor, i úchyt motor/rám/kyvka sedí na milimetr. "A co ta kyvka?" ptám se. "Tak zírej, žádnej problém" dí Záplata, jedním trhem vyškubně čep, otočí kyvku a za 10 sekund je na svém místě a opět všechno sedí, jako zázrak... "Tak to by byl základ...a dál?" ptám se. "No teď si prostě máknu a postavím z toho moderního café-racera bez kompromisů." A jak řekl, tak udělal.
Jako první se musela vyřešit podsedlovka s novým zadním odpružením. Trubkový svařenec je přišroubován pod nádrží k rámu a slouží zároveň jako horní uchycení pro zadní centrál. Ten pochází z Hondy Blackbird, je namontován napřímo, bez přepákování a má přesně takovou tuhost, jaká je potřeba. Přední USD vidlice zůstává beze změny, vzhledem k finální váze stroje vyhovuje. Pan stavitel se hodně napřemýšlel nad celkovým vzhledem stroje, ale nakonec se rozhodl zachovat moderní a čistý vzhled. Zůstala originální nádrž, sedlo po přečalounění taky, za něj se nastěhoval typický cafe-racerový znak, tzv. bobek. Ten je vyříznut z nádrže z kývačky a ukrývá se vněm olejová nádrž, vyrobená z minimaxu (motory Rotax mají oddělené mazání). Opěrka a zároveň přístupové víko je vyřezáno z překližky a očalouněno. V zadní části bobku je zapuštěno světlo, kulatý duralový plech osázený diodami - vnější kruh koncové světlo, vnitřní brzdové. Osvětlení vpředu je taky lehce extravagantní, dvě mlhovky nad sebou mají celkem agresívní šmrnc. Brzdy zůstaly originální, dostaly jen pancéřové hadice a sintrované desky, vepředu nahradila brzdová pumpa z pitbiku obludný kus hliníku a s 300mm kotoučem spolupracuje na výbornou. A kromě toho: "Kdo brzdí, ten ztrácí!!!"
A jak tahle stavba funguje na silnici? Asi tak, jak byste čekali od věci, která má 40 koní a 120 kg - prostě parádně. Spojka s převodovkou sice nejsou extra přátelské a motor umí pěkně zavibrovat, ale když přijdou serpentýny, tak na to všechno ihned zapomenete. Je potřeba totálně přenastavit mozek, před zatáčkou jen tak ubrat, nebrzdit a poslat to tam. Nízká váha postavená na závodních slickách (90/17 vpředu, 120/17 vzadu) vám zaručí totální adhezi a když si zvyknete, tak si budete dávat koleno v každý zatáčce, kde by vás to s normálním bikem ani nenapadlo. Vyžaduje to zkušenosti, plnou koncentraci, ale odměna je sladká...ty obličeje frajerů na R1 když je předjíždíte na koleni jsou k nezaplacení. Hledat limity a překračovat je - to je úkol tohoto výtvoru.
A jako bonbónek: Těsně po dokončení stavby jsme tento bike přihlásili na 1. soutěž ve stavbě motocyklů "Motonálet Customshow 2007" a tam se umístili na 1. místě v kategorii streetfighter. To byl pro nás impuls, že konkurenceschopný stroj už nemusí mít dvoumetrovou přední vidlici, hektar chromu a 300mm zadní pneu, ale že porota oceňuje i originalitu, nevšední řešení a třeba i funkčnost stroje. A proto jsme u nás v "Black Valley" zatím zůstali věrni konceptu "lepší kilo dolů, než kůň nahoru" a oplastované ultra superbiky jsme odsunuli na vedlejší kolej. Stále vyznáváme termín funkční krása, tzn. žádné sebekrásnější řešení se nesmí nagativně odrazit na jízdních vlastnostech stroje.

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

BMW R80 Bobber

BMW R80 Bobber

Stavby a přestavby

7.6.2023

Redakce CRC

0

Klasika ktorá nesklame - old school style v novom šate.

Více

BMW K100

BMW K100

Stavby a přestavby

23.11.2022

Redakce CRC

0

Kedysi som rád chodil po šrotoviskách, vyberal som staré zhrdzavené vraky a snažil som sa zistiť, že medzi hektármi kovu je potrebná časť. Ale pravdupovediac, často ste skončili tak, že ste išli domov s kopou haraburdia, ktoré ste nepotrebovali, a bez jedinej veci, po ktorej ste skutočne túžili....

Více

Honda CX 500 Café Racer

Honda CX 500 Café Racer

Stavby a přestavby

29.8.2019

Ján Kubaščík

2

Bahenní pumpa Honda CX 500 r.v.1980, tahle volba padla z důvodu rozhodnutí si postavit znovu cafe racer. Koupena nepojízdná, s neorigo sedlem, natřená stětcem, ale vlezla do krátkého Caddy.

Více

Kawasaki GT550 Café Racer

Kawasaki GT550 Café Racer

Stavby a přestavby

6.10.2016

Redakce CRC

0

Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...

Více

Honda CX500 Parallel Garage

Honda CX500 Parallel Garage

Stavby a přestavby

26.5.2016

René Müller

3

Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...

Více

Bleskovky

All Ride Moto Show IV

17.10.2019

All Ride Moto Show IVČTVRTÉ SETKÁNÍ CUSTOMANIAKŮ, KDE BUDOU ZASE PADAT BRADY A VALIT SE BULVY.Výstava unikátních motocyklových přestaveb letos otevře brány na nové adrese v industriálním prostoru Art...

Více

DGR 2018 - Prague, Czech Republic

14.8.2018

DGR 2018 - Prague, Czech RepublicJe nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2018 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic dne...

Více

Motoemotion Festival 2018

7.5.2018

Motoemotion Festival 2018Emoce – Umění – Kreativita – Přátelství – Harmonie.Pět slov vyjadřujících náš cíl, naše přání, naši vizi, festival Motoemotion.

Více

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou. SKUTRPORTAL - vše o skútrech.